ISUS U SNU U jednoj poznatoj predaji kaže se da je poslanik Muhamed u snu vidio Isusa kojega je opisao kao nadasve lijep i svijetao lik, dok je Dedždžala kao Isusova eshatološkog protivnika doživio kao ružnu pojavu. Ako je čak i sam Poslanik tako pozitivno sanjao o Isusu, naravno je da Isusova javljanja igraju ulogu i u tumačenju snova; nasuprot kratkim napomenama u klasičnim zbirkama koje se pripisuju Ibn Širinu (u. 728.) i mlađem Ibn Šahinu (u. 1468.) u velikom je abecedno raspoređenom leksikonu snova arapskog sufije Abdulgani alNablusija (u. 1731.) snu o Isusu posvećen velik odjeljak (Ta'tir alandm ft ta 'btr almanam, Kairo, godina nepoznata, II, str. 75 76). Unatoč stanovitim ponavljanjima, čine mi se njegova tumačenja dovoljno zanimljivima da se ovdje pojave u prijevodu, jer pokazuju kako je pobožni musliman zamišljao Isusa i koje ideale s njim povezuje; umijeće liječenja pritom je u središtu pozornosti. Isus Bog neka ga blagoslovi i spas mu dade! Kad netko njega u snu ugleda, onda je to blagoslovljen čovjek s mnogo dobra i s mnogim putovanjima što ih obavlja da ugodi Bogu; on postaje pobožan i sklon askezi, onaj koji je zadovoljan s malim i kojemu se daruje znanje liječništva. Kaže se: Tko u snu vidi Isusa, neće ga te godine zadesiti ništa opako, a ako za nečim teži, dosegnut će to i biti u tome spretan. Tko vidi Isusa u snu, postat će asket, zemljom hodajući, a spašen će biti iz svega čega se ljudi boje. Onomu tko ga često vidi darovat će se umijeće liječenja, a u njegovo doba neće mu biti ravna takmaca. A tko ga vidi u gradu ili u džamiji kako tamo promatra ljude što se nalaze u lošem položaju i kušnji, bit će oni iz toga spašeni, jer on je duh Božji i Božje milosrđe, a kad se izliječe i ozdrave, ostat će tako. A ako skupa s njime bude i mati njegova, onda je to silan Božji znak koji će se na tom mjestu pokazati. A tko vidi da se preobrazuje u Isusov lik ili oblači jedan od njegovih plašteva, bavi se tada njegovom potrebom kako je to za njega ispravno: Ako je moćnik, moć će mu biti još veća, a ako je učenjak ili sluga Božji, bogatu će korist on tada imati, a kreposti njegove postat će očitima; ako je liječnik, postat će slavan i velik uspjeh imati. A ako ga netko u snu vidi, siguran će biti, ako se nečega boji. Pogled na Nj upućuje na čast i moć blagoslova, a ako ga bolesnik vidi, bit će spašen i naći ozdravljenje, ali ako vidiš daje i sam bolestan, to onda sluti na smrt. Vidjeti njega u snu upućuje na to da će se dogoditi nešto čemu se ljudi čude kao i na to da će nastupiti pravednost i blagostanje. Isus i Marija u islamskoi mistici Sanja li trudnica Isusa, rodit će dječaka koji će liječnikom postati. Vidjeti Isusa u snu upućuje [također] na sumnje u vjeri i na razliku u govoru; jer Židovi rekoše: "Mi smo ubili Mesiha Isaa, sina Merjemina, Božjeg Poslanika", a Bog kaže: "Nisu ga ubili niti objesili" (sura 4, 157); kršćani pak kažu: "Mesija je Sin Božji", a Bog kaže: "Bogu ne treba da uzima Sebi sina" (sura 19, 35). Ponekad njega vidjeti u snu upućuje na to da se pojavljuju ljudi iz njegove vjerske zajednice, a ako je onaj koji sanja obrtnik ili netko tko se medicinom bavi, ima on od toga koristi i poslovi mu bivaju laki, a on profitira od svoga zvanja. Ponekad je onaj koji sanja bio izložen sumnji, ali se od toga oslobađa, a nekad su se o njemu i njegovoj materi pričale laži. Kad ga vidimo s njegovom majkom, to onda znači da će se u gradu gdje ih oboje vidimo pojaviti znak Božji. Ponekad viđenje oboje njih u snu upućuje na brige, neugodne događaje i klevete zbog bezobraznosti, ili pak na prelazak iz jednog mjesta u drugo; ponekad viđenje oboje njih upućuje na pojavljivanje čudesnih stvari. Ponekad sanjati Isusa upućuje na dobru vijest, jer je on navijestio dolazak našega Poslanika, a ponekad na gnjev i tvrdoću protiv velikih, jer oni koji su "htjeli jesti sa sofre" (usp. suru 5, 116 f.) nisu vjerovali u [njegovo pojavljivanje] ni u Isusa. Bili su tada u svinje pretvoreni, kao što su u majmune pretvoreni Mojsijevi pristalice koji su prekršili zapovijed subote. Ponekad san upućuje na izvanredno veliku sreću od strane suputnika i učenika [onoga koji sanja].
Ako malo dijete vidi Isusa u snu, raste upola kao mudrac i odgaja se u krilu svoje majke, a živjet će kao pobožan i učen čovjek. San o Isusu upućuje na seljenje iz Egipta u Siriju i obrnuto. Vidi li ga netko tko je sasvim nepoznat, upućuje to na dobar ishod [njegova rada], jer će Isus na kraju vremena sići s neba, ubit će Dedždžala i zemlju ispuniti pravednošću i dobrotom onako kako je sada ispunjena nepravdom i tiranijom. Kada Isus u snu side u neko mjesto, to onda znači da će tamo vladati pravednost i da će se pojaviti blagoslov, da će nevjernici stradati, a vjernici pobijediti.
Amme Marie Schimmel - Isus i Marija u Islamskoj mistici
jednom pre >15g sanjah
|